מהו קולר נגד נביחות

[auto_thumb width=”150″ height=”150″ link=”” lightbox=”” crop=”” align=”” title=””]https://dogtrain.co.il/wp-content/uploads/2015/10/R10.2.jpg[/auto_thumb]

קולר נגד נביחות הנו מכשיר התניה קלאסי לכלב הבנוי מיחידה אלקטרונית ורצועה ומטרתו להפחית באופן משמעותי את נביחות הכלב. היחידה אלקטרונית משוכללת מאוד ומופעלת אוטומטית ע”י נביחות הכלב, באמצעות מערכת זיהוי קולי מתוחכמת. היחידה האלקטרונית מתחברת לצוואר לכלב באמצעות הרצועה וניתן להניחה בסמוך לקולר הרגיל של הכלב.
ראה כאן גם ערך בויקיפדיה

 

ישנם 3 סוגים עיקריים של קולרים נגד נביחות:

קולר אולטראסוני
קולר חשמלי
קולר ספריי

 

1. קולר אולטראסוני

קולרים אולטראסונים מתאימים בעיקר לגזעים קטנים מאוד כאשר החיווי המותנה כתוצאה מהנביחות הינו אולטראסוני בלבד- הקולר מצפצף בכל פעם שהכלב נובח ומסיט אותו מלהמשיך בנביחות (בקולרים המתוחכמים ישנם אף צפצופים משתנים ומתגברים). יעילותם של קולרים מסוג זה די מוטלת בספק וזאת מאחר שלא קיימת “ענישה” לאחר האזהרה. הכלבים אמנם נרתעים מהצפצופים, אולם ברוב המקרים מתרגלים אליהם בסופו של דבר, לומדים לחיות עמם ולרוב חוזרים לנבוח.

2. קולר חשמלי

קולרים חשמליים הנם הקולרים הפופולריים והיעילים ביותר. הקולר החשמלי פולט זרם הדומה מאוד לחשמל סטטי ונוצרת התניה מהירה מאוד הגורמת לרוב להפחתה משמעותית של נביחות הכלב. ברוב הקולרים החשמליים קיימים חיוויים מקדימים של צפצופים ובחלק מהקולרים המשוכללים יותר אף חיוויים מקדימים של רטט לפני הופעת הזרם, ולאחר מספר מחזורים של צפצוף/רטט/זרם נוצרת אצל הכלב התניה מאוד ברורה, המפחיתה משמעותית את כמות הנביחות ובהמשך אף את עוצמתן. כמו כן, הכלב לומד מהר מאוד את סדר הופעת החיוויים ולרוב “יעצור” את הנביחות כבר בשלבי הצפצופים והרטט וילמד לחסוך מעצמו את חיווי הזרם החשמלי. בחלק מהדגמים המשוכללים יותר, עוצמת הזרם משתנה אוטומאטית- תחילה עוצמת הזרם חלשה והיא מתגברת ככל שהכלב ממשיך לנבוח. פונקציה זו הנה חשובה ביותר, מאחר ומאפשרת שימוש בקולר למגוון רחב של גזעים- החל מגזעים קטנים, דרך גזעים בינוניים ועד לגזעים גדולים מאוד. יתרון נוסף בשיטת החיוויים המקדימים הוא שהקולר החשמלי חוזר תמיד חזרה לתחילת חיוויי האזהרה. ישנם אף דגמים המתאימים לכלבים החיים עם כלבים נוספים, כאשר חיישן מיוחד בקולר יפעיל אותו רק שתורגש ויברציה ממיתרי הקול של הכלב שעליו מונח הקולר, זאת על מנת למנוע את הפעלתו של הקולר לשווא על ידי כלב אחר הנובח בקרבת הקולר. וישנם אף דגמים המשלבים את שתי השיטות גם יחד

3. קולר ספריי

קולר ספריי נגד נביחות הנו קולר העובד בעיקרון דומה לקולר החשמלי, אלא שכאן ה”ענישה” מופיעה בחיווי של התזת תרסיס שלרוב מופק מצמח הציטרונלה ואינו מזיק לכלב או לאדם, מעצם היותו סוג של תמצית טבעית.
ההתזה הפתאומית וריח התרסיס שלא נעים לכלב יוצרת אצלו את ההתניה ומפחיתה לו את הנביחות. הקולר פועל באמצעות סוללה ומערכת מכאנית המשחררת כמות מדודה של תרסיס ממיכל לחץ פנימי בתוך הקולר, הניתן למילוי בדומה למילוי גז מציתים. ישנם מאלפים שאינם דוגלים בשיטה זו, מהסיבה שריח התרסיס נשאר על שיער הכלב זמן רב לאחר ה”ענישה” ובכך מפספס לעתים את המטרה ואת דיוק ההתניה.