קולרי אילוף אלקטרוניים- לא מה שחשבתם

כיבואן לציוד אילוף לכלבים נחשפתי לראשונה די במקרה בזמן שיטוט באינטרנט ולמען האמת כמו רבים וטובים לא ידעתי דבר, או חצי דבר על קיומם של מכשירים מופלאים אלו.

נראה כאילו שמישהו קרא את מחשבותיי (באיחור של 20 שנה…).

בהיותי נער מתבגר ובעליו של כלב מסוג קייסהאונד, או יותר נכון גרגרן בלתי נדלה שהיה נוהג לגנוב לנו אוכל מהשיש, מצאתי עצמי חולם ומנסה לדמיין במוחי פטנט, שבאמצעותו מרחוק ומבלי שיבחין בי, אלחץ על כפתור פלאי ומשהו משום מקום יפול ויבהיל אותו. והכי חשוב, מבלי שידע שזה שהגיע ממני… מסתבר שבמרוצת השנים לקחו את החלום הישן שלי כמה וכמה צעדים קדימה! וכיום, הרבה גם בזכות טכנולוגיית המזעור המתקדמת, ניתן למצוא מגוון רחב מאוד של מוצרים אלקטרונים המיועדים לאילוף הכלב, שחלקם הגדול אף פועל אוטומטית ומבלי שבכלב יקשר את בעליו לתוצאה.

[accordion style=”icons” align=”full”]

[pane title=”להמשך קריאה” icon=”icon-eye”]

לצערי, המשפט “קולר אילוף חשמלי” יוצר רתיעה והתנגדות להרבה מאוד בעלי כלבים, והאמינו לי.. לא בצדק. לרוע המזל נובע הדבר אך ורק מחוסר ידע מספק בנושא, קונטציות שליליות ושם רע שמופץ על ידי אנשים אחרים. אמנם קשה להאמין, אך מדובר בתחום רחב ביותר שאף הגיע לרמות אקדמאיות בינלאומיות בעיקר בחו”ל. התחום מפותח מאוד בעיקר בעולם המערבי ובארה”ב בפרט. מאלפים רבים בארץ ובעולם הוכשרו בתחום מתפתח זה, כך שאילוף נכון באמצעות הקולרים החשמליים, משיג תוצאות יוצאות מגדר הרגיל ומאפשר קבלת כלב מאוזן שאף שומר עליו מסכנות רבות, ותקשורת טובה יותר עם בעליו ולטווח ארוך.

חשוב לציין שהזרם המופק מהקולר, גם בעוצמות הגבוהות איננו פוגע בכלב בשום אופן! כמובן בהנחה ועושים זאת נכון. רבים מגדירים אותו כ”תיקון” לכלב. בניגוד לשמועות וסטיגמות, הקולר ממש איננו שוקר חשמלי; מדובר בזרם סטטי מבוקר שתוכנן לכלבים, המופק מסוללה בעלת מתח נמוך מאוד. הזרם נועד להפתיע ולהסית את הכלב ממעשים לא רצויים ולנתבו אלינו לפעולות רצויות ולמשמעת. בשורה התחתונה, מבחינת הכלב בחלק מהמקרים, הקולר הוא מעין יד ארוכה של בעליו הנוגעת בו גם מרחוק! ולרוב מספיקה העוצמה הנמוכה ביותר שהיא ממש על גבול הדגדוג/עקצוץ, על מנת לגרום לכלב להישמע לנו. מדרג העוצמות בכל זאת קיים עקב הצורך בהתאמתו לגזעים השונים, לרגישותם ולגודלו של כל כלב וכלב- כלב גדול עשוי להגיב לזרם רק בדרגה הבינוניות ומעלה; בעוד שכלב קטן, יגיב כבר לדרגה הנמוכה ביותר; אם כי גם יש מקרים בהן כלב גדול עשוי להיות רגיש ויגיב כבר בעוצמות הנמוכות.

לשם השוואה ובציטוט טובי המאלפים בארץ ובעולם: “קולר אילוף חשמלי עדיף משמעותית! מקולר תיקון (חנק)” שעלול לגרום לנזק בלתי הפיך לחוליות צוואר הכלב ובנוסף להכאיב! לכלב. לבעלי הכלב אין תמיד את הרגישות המתאימה במשיכת הרצועה לצורך תיקון ע”י קולר חנק”

אם נחזור חזרה לעולם המושגים בתחום; ונפשט את העניין, ניתן לחלק את מוצרי האילוף האלקטרוניים לשלושה תחומים עיקריים:

• קולרים נגד נביחות

• קולרי אילוף חשמליים

• גדרות וירטואליים

1. קולרים נגד נביחות- כשמם כן הם- מיועדים להפחית משמעותית את נביחות הכלב. כאן חשוב לציין שלא כל כלב שנובח זקוק לקולר למניעת נביחות; השימוש בו נחוץ רק לכלבים הנובחים במשך שעות ללא הפסקה, ומגיעים למצבים לא נעימים, עד לכדי שקילת האפשרות של סכסוכי שכנים ושקילה של מסירת הכלב. בדיוק בנקודה זו ניתן ממש להציל את הכלב ממסירה באמצעות קולרים אלו.. הקולר מכיל מעגל אלקטרוני מתוחכם הפועל באמצעות סוללה קטנה של בין 3V ל- 6V ויודע לזהות את נביחות הכלב בטכנולוגית “זיהוי קול” או זיהוי רטט מיתרי הקול, או במשוכללים שביניהם- שילוב של שניהם גם יחד. המכשיר יפעל עם נביחה חזקה של הכלב ויפיק זרם סטטי המציק לכלב וקוטע את רצף הנביחות האינסופי. הקולרים לרוב יתחילו ראשית בצפצופים או ברטט כאזהרה ובהמשך יעברו לזרם שמתחיל נמוך המטפס אם הנביחות ממשיכות; כל זאת על מנת ליצור אצל הכלב התניה קלאסית (פבלובית) והוא מהר מאוד מבין שהנביחות שלו גורמות לצפצופים ו/או לרטט המובילים לאחר מכן לזרמים לא נעימים. בשיטה זו נמנע מהכלב להגיע לזרם. הכלב יקלוט די מהר שלא כדי לו להמשיך ב”טירוף” של נביחות ללא מעצורים. בתחום זה של קולרים נגד נביחות קיים גם קולר אולטראסוני שאינו מפיק זרמים, אולם לרוב רובם של הכלבים מכשיר זה אינו יעיל ועל כן פחות מומלץ.

2. קולרי אילוף חשמלי- קולרים אלו שייכים למשפחה של קולרים אלחוטיים שמטרתם לאלף את הכלב בתחומי ההתנהגות והציות. בניגוד לקולר נגד נביחות, קולר האילוף אינו פועל באופן עצמאי למעט דגמים מסוימים ויקרים יותר המשלבים גם אופציה לפונקציית הנביחות. קולר האילוף מורכב משלט המשמש כמשדר ומקולר שהוא המקלט. באמצעות הדרכה ע”י מאלף כלבים, ניתן ללמוד כיצד לתת לכלב תיקונים בגין התנהגות לא רצויה. ברוב הקולרים תמצאו מלבד החיווי הקולי והזרם גם חיווי של רטט ובמכשירים היקרים יותר ניתן לשלוט על העוצמה של כל אחד ואחד מהם ואף לרכוש קולר נוסף לאילוף 2 כלבים במקביל, באמצעות שלט אחד. בקולר האילוף ניתן להגיע לתוצאות טובות מאוד. מאחר וכאן השליטה בידי המשתמש, מומלץ לעבוד עם הכלב בדומה לפעולה של הקולר למניעת נביחות- להתחיל עם התיקונים הקוליים/הרוטטים ובכך ליצור אצל הכלב התניה ברורה ונכונה ורק אם הכלב לא מציית לעבור לשימוש בזרם הסטטי. הקולרים נבדלים ביניהם במספר הפונקציות, בטווח הקליטה ובעוצמת הזרם. חשוב להתאים את הקולר לפי גודל הכלב, אופיו והצרכים להם נדרשים.

3. גדר וירטואלית- גדר וירטואלית הינה אחת ההמצאות המדהימות בתחום האילוף. הגדר נועדה לשמור על הכלב בתוך שטח החצר מבלי שיברח ו/או על מנת שלא יפגע בגינה ובתכולתה. הגדר היא לא באמת גדר פיזית כפי שאנו מכירים, אלא מערכת המכילה משדר אלקטרוני המחובר לחשמל. מהמשדר יוצא כבל חשמל דק במעגל המקיף את השטח הרצוי וחוזר למשדר לסגירת מעגל, והכבל הפרוס הופך לסוג של אנטנה (את הכבל ניתן אף לטמון באדמה). כפועל יוצא מכך, נוצרת מעין גדר וירטואלית! . על הכלב מונח קולר אלקטרוני מיוחד העובד על אותו תדר ומשמש כמקלט. כאשר הכלב מתקרב לכבל, שומע הכלב באמצעות הקולר צפצופים קוליים ולאחריהם זרם סטטי במידה והתקרב יתר על המידה. חלק מהצלחת האילוף טמונה באילוף באמצעות רצועה, יש ללמד את הכלב ללכת אחורה ולא לנסות להמשיך קדימה. ברגע שההתנייה נוצרת, הכלב לומד לא להתקרב לגדר. בחלק מן המערכות מצורפים דגלוני סימון שאותם תוקעים בהיקף הגדר באיזור בה המערכת מתריאה לקולר ומיועדים לעזור לכלב בעיקר בימים הראשונים ללמוד את השטח ולהבין היכן לא להתקרב.
בהימצאות גדר וירטואלית, ניתן לשחרר את הכלב גם בשטחים שאינם מגודרים פיזית. כך ניתן לכלב מרחב מחיה חופשי מבלי הסבל שבקשירתו כל היום למלונה ובמקביל אנו מונעים ממנו לברוח או להרוס את השטח. הגדר הווירטואלית במקרים רבים מצילה חיים- מונעת פציעות, אבדן הכלב, חיכוכים מסוכנים עם אנשים או כלבים אחרים ואף קנסות מהרשויות כתוצאה מלכידות כלבים משוטטים.
המוצר מתאים בעיקר לדירות קרקע בעלי שטחים גדולים שלא ניתנים או שלא משתלם לגדר אותם פיזית, כגון מושבים וקיבוצים, אולם גם לבתים פרטיים ודירות גן שבהם הכלב לעיתים בורח דרך פרצות בגדר הפיזית, או זינוק מעל הגדר הפיזית, או מטריד שכנים/עוברים ושבים כאשר מתקרב מדי לגדר הפיזית. חשוב לציין שהשימוש בגדר.
כיום מוגדרת הגדר הווירטואלית בכל העולם לפיתרון הטוב והמשתלם ביותר שקיים בשוק.

לסיכום, יש להתאים כל שיטה בהתאם לאילוף הדרוש. לאחר שבחרתם את מה שמתאים לכם, זכרו תמיד להתחיל עם התיקונים “הנעימים” יותר על מנת ליצור מהר ככל שניתן את ההתניה. ברגע שכלבך ידע שאחרי תיקון של צליל מגיע זרם מציק; הוא יחדל מהמשך מהמעשה האסור כבר שישמע את החיווי הקולי. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מאלפים מוסמכים לפני השימוש בכל אחת מהשיטות. למאלפים מוסמכים יש ניסיון רב בשימוש בציוד אילוף ויוכלו להדריך ולכוון אתכם לאילוף יעיל ואופטימלי לכלב שברשותכם.

וערה לסיום, לא כל כלב זקוק לאילוף באמצעות קולר חשמלי. במקרים של ספק תמיד מומלץ להתייעץ עם מאלף מוסמך או וטרינר, שידעו להציע או לדחות שימוש במוצר זה, על פי היכרותם המקצועית עם סוג הכלב, אופיו ומאפיינים חשובים נוספים.

בהצלחה!
[/pane]

[/accordion]